januar 2007

Litt annerledes trening

31.jan.2007 @ 11:53:27
Aking
Trening er trening. Selv om jeg vel var nærmere det olympiske idealet, i form av lek sist helg. Nemlig i den olympiske akebakken fra 1952 - Korketrekker`n!

Med kjæresten, totalt fire unger, medsmurt mat og kakao på termos bar det opp i fasjonable høyder over Oslo. Klok av skade tok vi ikke sjansen på full oppdekning på Frognerseteren. Det hadde gitt litt vel stygt innhogg i lommeboka.

Alle fra meg på 43 og ned til 5-årige Martine hadde en fantastisk fin dag i akebakken. Ti minutters aketur, ti minutter venting, tretten minutter t-bane, så var de tklart for ny tur ned den etterhvert så humptete bakken.

Vi snakker ikke om en bane ala Lillehammer, men en god, gammeldags bratt skogsvei! Som sagt: Om det ikke var så tøff trening, så ble en da sliten nok i beina av å bremse hele tiden. Spesielt når Martine satt foran på min kjelke. Hun hvinte av fryd, mens jeg hadde mer enn nok med å klore meg fast.

En tur i akebakken anbefales for folk i alle aldre.

Her er artikkelen jeg skrev i Nettavisen om turen.

Fantastisk gjeng

25.jan.2007 @ 12:59:09
Oppover

Samlinga på Catos hytte i Hemsedal i helga, ga i alle fall meg den desiderte tryggheten på at dette blir en fantastisk gjeng å reise på tur med.

Sveitsiske Cedric Zulauf fikk jeg hilst på for første gang. Et svært hyggelig bekjentskap. I tillegg til at han antakelig er den sterkeste fjellmannen av oss alle.

Det er ingen tvil om at humoren er en særdeles viktig del av en vellykket ekspedisjon. Og der stiller vi sterkt. Alle er innstilt på den samme humor-bølgelengden.

Med Odd Harald som den desiderte eneren på avleveringer av både vellykkede og nesten vellykkede morsomheter.

Fysisk er det ingen tvil om at Cato fortsatt er en topptrent idrettsmann. Og da snakker vi om idrettsmannen Cato Zahl Pedersen som bare ble slått med TRE sekunder av Kjetil André Aamodt i super-G rett foran Lillehammer-OL!

Selv hadde jeg nok tatt heisen ned i stedet for å kjøre den løypa…

Derimot hadde jeg ingen problemer med å holde følge med resten av gjengen opp renna på skogshorn. Til tross for at jeg aldri har gått med stegjern over en så lang strekning. Det ble en del trøbbel med stegjernene, i og med at vi benyttet støvlene som skal brukes mot toppen av Everest.

De er svære, men samtidig veldig lette. Problemet var at remmene på stegjernene ble for korte - og da måtte vi improvisere.

Et par taustumper gjorde nytten - i alle fall delvis. Jeg tråkka først ut av det ene stegjernet i en 40 graders helning. Det tok akkurat fem sekunder før Cedric var nede hos meg, og kommanderte meg til å holde meg fast i isøksa.

Deretter festet han stegjernet skikkelig, mens jeg hang i øksa. Det er ingen tvil om at Camilla har helt rett i det hun skriver i sin blogg: Vi er allerede et TEAM!

Oppover mot toppen løsnet så det andre stegjernet, slik at jeg ble gående veldig mye på høyrebeinet. Akkurat det kjente jeg i ryggen dagen etter… Oppe på topp fikk jeg festa det andre skikkelig. Dermed var nedturen en enkel sak.

Selv om jeg enkelte steder måtte snu meg og gå baklengs ned. Dette fordi de som gikk foran lekte akebakke - og det var ingen steder å sette føttene, uten å sparke inn i løssnøen.

Det morsomste var selvsagt når vi kom ut av renna og kunne sette oss på rompa for å ake ned en hundre meter lang slak skråning.

Gøy!

Helt til vi måtte vasse over en kilometer i meterhøye snødriver. Men det var til gjengjeld veldig god trening.

Her kan du lese om turen!

Jon på vei ned. På grunn av dårlige batterier, ble det dårlig me...

20.jan.2007 @ 16:52:03
20012007
Jon på vei ned. På grunn av dårlige batterier, ble det dårlig med blogging på vei ned. Vi er i alle fall trygt nede nå. En kjempefin tur, og fin trening.

Cato på toppen!

20.jan.2007 @ 14:32:58
20012007

Cedric har gått foran hele veien. Han har 120 dager med klatring...

20.jan.2007 @ 13:37:57
Cedric har gått foran hele veien. Han har 120 dager med klatring i året.

Midt i renna.

20.jan.2007 @ 13:24:02
20012007

Nå er vi oppe i renna. 40 graders helning på det bratteste til n...

20.jan.2007 @ 13:14:01
Nå er vi oppe i renna. 40 graders helning på det bratteste til nå. Det blir nok verre...

Stegjernene må på nå. Friske forhold i fjellet.

20.jan.2007 @ 12:20:04
20012007

Løs grus og is gjør forholdene litt morsomme.

20.jan.2007 @ 12:18:57

Nå begynnes renna å vise seg i snøværet. Einar og Camilla er nå ...

20.jan.2007 @ 11:43:57
20012007
Nå begynnes renna å vise seg i snøværet. Einar og Camilla er nå på omtrent 1200 meters høyde.

Været er ikke det beste. Men det er det ikke på Everest heller.

20.jan.2007 @ 11:19:02
20012007

Vi er nå klare til å gå. Det er vel omtrent en times gange opp t...

20.jan.2007 @ 10:51:02
Vi er nå klare til å gå. Det er vel omtrent en times gange opp til renna.

Å få på utstyret på seks personer tar tid. Cato var raskest. Men...

20.jan.2007 @ 10:30:59
20012007
Å få på utstyret på seks personer tar tid. Cato var raskest. Men nå skal vi kjøre bort til renna.

Klare for frokost, og tur ut. Det er 13 minus, og lett snøvær. F...

20.jan.2007 @ 08:22:57
20012007
Klare for frokost, og tur ut. Det er 13 minus, og lett snøvær. Forhåpentlig er det ikke for mye snø i renna. Nå venter Skogshorn!

Cato forklarer Cedric hvordan protesen fungerer.

19.jan.2007 @ 22:56:56
19012007

For cedric holder det at klærne passer på armene. For resten pas...

19.jan.2007 @ 17:28:57
For cedric holder det at klærne passer på armene. For resten passer ikke uansett. Forøvrig er det jo en ekspedisjon som har armer - eller mangel på sådan i fokus...

Det kan diskuteres om dette er lekkert, Odd Harald... Nice try.....

19.jan.2007 @ 16:49:05
19012007
Det kan diskuteres om dette er lekkert, Odd Harald... Nice try...

Camilla fikk endelig et par trekkingstøvler som passa. La Sporti...

19.jan.2007 @ 16:08:57
19012007
Camilla fikk endelig et par trekkingstøvler som passa. La Sportiva satt som et skudd!

Cedric og Camilla prøver støvler. Odd Harald og Ole ser på. Vans...

19.jan.2007 @ 16:01:03
19012007
Cedric og Camilla prøver støvler. Odd Harald og Ole ser på. Vanskelig å få store nok støvler til OH

Det er anseelige mengder utstyr som skal til. Dette er kun sko o...

19.jan.2007 @ 12:26:59
19012007
Det er anseelige mengder utstyr som skal til, konstaterer Ole og Einar. Dette er kun sko, jakker og bukser. Teknisk utstyr, votter, luer og sokker kommer i tillegg.
Lørdag skal vi klatre renna på Skogshorn. Den turen kan du følge direkte her på bloggen.

Einar med et helt lass utstyr fra Atello. Som en unge som har gå...

19.jan.2007 @ 11:55:55
19012007
Einar med et helt lass utstyr fra Atello. Som en unge som har gått amokk i en godtebutikk.

Einar leker fotomodell, med ny goretex-jakke. Den er viktig, sid...

19.jan.2007 @ 11:31:03
19012007
Einar leker fotomodell, med ny goretex-jakke. Den er viktig, siden den skal brukes mye på Everest.

Ole Krekling hos Atello finner fram Buff til oss. Mye fint å vel...

19.jan.2007 @ 11:17:02
19012007
Ole Krekling hos Atello finner fram Buff til oss. Mye fint å velge i mellom.

Vi er hos Atello i Hokksund for å teste utstyr til turen. Jeg pr...

19.jan.2007 @ 11:08:59
Vi er hos Atello i Hokksund for å teste utstyr til turen. Jeg prøver spesialstøvler av type sportiva.

Cato spiser sushi. Selvsagt uten problemer. Han har medbragt sin...

16.jan.2007 @ 21:31:01
16012007
Cato spiser sushi. Selvsagt uten problemer. Han har medbragt sine egne spisepinner! Vi har vært på møte hos Odd Harald og Camilla for å diskutere utstyrslisten. Nå er det ikke mer enn drøye to måneder før vi setter oss på flyet til det fjerne Østen. Einar, Cato, Odd Harald, Camilla og jeg kom oss igjennom hele lista på agendaen.

Selvsagt ble det endel debatt. Tross at vi er en sammensveisa gjeng. Og det er vel ganske typisk at den heteste diskusjonen gikk omkring på hvilket tidspunkt brunosten skal på bordet på turen...

30. mars letter flyet fra Gardermoen. Vi flyt enten til Shanghai - eller til Beijing. Derfra flyr vi opp til høysletten, for så å sette oss på toget på den nye jernbanestrekningen opp til Tibets hovedstad Lhasa. Den turen skal visst være enorm!

Til helgen skal hele gjengen opp til Catos hytte i Hemsedal. Dit kommer også vårt sveitsiske ekspedisjonsmedlem, Cedric Zulauf. Vi kommer til å klatre renna på Skogshorn. Og du kan følge med på bloggen her lørdag. Da blir det lagt ut bilder fortløpende fra klatreturen.

Millimeter fra katastrofe! Var ute og løp en tur i kveld. Selvsa...

09.jan.2007 @ 18:53:37
09012007
Millimeter fra katastrofe! Var ute og løp en tur i kveld. Selvsagt tråkka jeg i et hull med min relativt nyopererte ankel. I et halvt sekund så jeg for meg Everest-turen gå til hel..... Men den venta smerten kom ikke, og leddbåndene kjennes like hele... Puhhh!

Herlig nyttårstur

02.jan.2007 @ 14:52:35
Tittut
Har hatt en liten pause i blogginga på noen måneder. Men nå er jeg med for fullt igjen. Magnus, Martine og jeg gikk oss en tur i finværet på nyttårsaften. Siden vi bor på Jeløy, og det er et herlig turområde rett utenfor dørstokken, valgte vi å gå opp på Reieråsens høyeste punkt: Tittut.

Selv om noen kaller stedet Kikut - så er det helt feil. Kikut er i Nordmarka i Oslo. Tittut er på Jeløy. Og utsikten er som dere ser fantastisk. Det er litt skummelt ute på kanten, siden det går 20 meter rett ned. Men Martine stilte seg opp bak treet på kanten. - Vi får ikke gå forbi her når vi er her med barnehagen, kunne hun fortelle.

Jeg født og oppvokst her, hvor skog og sjø gjør området til et eldorado. Heldigvis setter også ungene mine pris på de gledene som naturen gir. Ikke minst takket være barnehagen de begge har gått i. Der er det ut i nature så fort som mulig.

Dermed kunne Martine vise meg både «Trolleberget» og «Heksegryta». Mens Magnus fant fram til «Indianerfjellet» og «Fastelavnstreet».

Fra toppen av Tittut ser vi rett på det svært kjente Galleri F15 - som ligger på Alby gård. Vi mossinger bruker aldri begrepet Galleri F 15 - men kun Alby.

Jeg passa naturligvis på å legge inn litt ekstra fart i kneikene, slik at jeg fikk litt trening ut av turen. Uansett er ikke frisk luft med ungene å forakte. En god avslutning på det forrige året!